sobota, 30 stycznia 2016

Piramida Żywienia po grecku

Piramida Zdrowego Żywienia to przedstawione w formie obrazkowej zalecenia żywieniowe dla osób zdrowych, które pokazuje, w jakich proporcjach i jakie grupy żywności powinny być spożywane. W ostatnim czasie dodano jej dolny poziom, obrazujący aktywność fizyczną, jako jeden z niezbędnych elementów zachowania zdrowia.


Piramidy w poszczególnych krajach mogą różnić się między sobą, w zależności od warunków panujących w danym kraju. Tak też jest w Grecji, od której nota bene wszystko się zaczęło.




Dieta śródziemnomorska była wyznacznikiem zdrowej diety począwszy od 1950 roku, kiedy odkryto jej dobroczynny wpływ na zdrowie oraz długość ludzkiego życia. Badacze wzięli za przykład dietę Kreteńczyków jako tych, którzy dożywali sędziwego wieku, w dodatku ciesząc się dobrym zdrowiem. Dieta, którą stosowali była prosta, oparta na naturalnych składnikach. Pomimo, że niewyszukana i nieskomplikowana obniżała ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, istnienia nowotworów oraz cukrzycy.
Kreteńczycy podejmowali też codzienny wysiłek fizyczny, nie związany bynajmniej z uprawianiem sportu, atletyką czy wizytami na siłowni. Oni po prostu, ciężko pracowali na roli.
Dlatego też od wielu lat niewiele zmieniło się w greckiej piramidzie żywienia. Dodano może element graficzny w postaci ćwiczących ludzi.
Nad nim znajdują się bezpośrednio produkty zbożowe. Pełnią one, bowiem nadal niebagatelną rolę w codziennym życiu. Nie ma posiłku, do którego nie pojawiłby się na stole chleb. Często jada się paksimadia lub innego rodzaju suchego chleba. Preferowane są domowe makarony oraz inne produkty z pełnoziarnistej mąki.
Tuż nad nimi znajdują się warzyw, owoce oraz nasiona strączkowe i orzechy. Są one elementem codziennej diety.
Tuż powyżej znajduje się specyficzna dla Grecji półeczka, na której znajduje się oliwa z oliwek oraz oliwki. Dla porównania w polskiej piramidzie taki element nie występuje, zaś wszystkie tłuszcze umieszczono na samej górze, jako element marginalny. Jest to, więc bardzo charakterystyczne dla kultury danego kraju.
Nad oliwą uplasowały się sery oraz jogurty, jako element codziennego jadłospisu.
Następny poziom piramidy określa, jaka żywność powinna być spożywana w ograniczonym stopniu. I co tam znajdujemy: ryby i owoce morza, powyżej drób, jajka (w ilości 3 jajek tygodniowo) oraz ciekawostka: słodycze! To niespodzianka! Podczas, gdy większość zaleceń dotyczących zdrowego żywienia tępi cukier prosty, Grecy pozwalają sobie na 2-3 porcje tygodniowo różnych słodyczy.
Na samej górze znajduje się czerwone mięso, które zaleca się jadać nie częściej, niż dwa razy w miesiącu.
Jest też zalecenie dotyczące wypijanych codziennie płynów. Powinno się wypijać przynajmniej 6 szklanek wody oraz czerwone wino, w ograniczonej ilości. Co jest tą ograniczoną ilością, niestety nikt już nie formułuje.
Poniżej zestawiłam dwie Piramidy Żywności dla porównania. Po lewej grecka i polska po prawej. Miłego oglądania i zdrowego życia!

 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz