piątek, 13 marca 2015

Kategorie hoteli


Kategorie hoteli określane są w formie przyznawania obiektom gwiazdek. Zdarza się często, że zawiedzeni turyści zarzucają hotelom, że ich gwiazdki nie są sobie równe. Porównując dwa hotele, o tej samej ilości gwiazdek, znajdujące się w różnych krajach, rzeczywiście napotkamy taki stan faktyczny. 





Wynika to z faktu stosowania kategoryzacji hoteli na poziomie krajowym.

Jeżeli chcemy uniknąć rozczarowań warto, o ile mamy taką możliwość wybierania hoteli
dużych sieci. Międzynarodowe marki hotelowe (Hilton, Marriott, Novotel, Sheraton) mają, bowiem obowiązek utrzymywania jednakowych standardów niezależnie od kraju, w którym znajduje się hotel.

Jeżeli nie mamy takiej możliwości warto zapoznać się z kategoryzacją obowiązująca w danym kraju. Kategoryzacja gwiazdkowa określa, bowiem poziom standardu, jaki reprezentują hotele.
Jak sprawa kategoryzacji hoteli przedstawia się w Grecji?
Kategoryzacja obiektów hotelowych w Grecji jest obowiązkowa i obowiązuje na poziomie krajowym. Stworzona została jeszcze przed II wojną światową, lecz w tym czasie była kilka razy uaktualniana. Ostatni raz było to w 2002 roku. Opracowywaniem systemu kategoryzacji zajmuje się Grecka Krajowa Organizacja Turystyczna (EOT).
Od 2006 certyfikacja kategoryzacji wykonywana jest przez prywatnych lub państwowych
Koncesjonariuszy. Kontrola zasad kategoryzacji przeprowadzana będzie przez Grecką Krajową Organizację Turystyczną i Ministerstwo Turystyki i Rozwoju. Kontrole te są zwykle niezapowiedziane i nie mają ścisłych terminów ich przeprowadzania. Kryteria oceny są obiektywne, wyrażone przepisami.

Przy kategoryzacji hoteli w Grecji obowiązuje system gwiazdkowy, od 1 do 5 gwiazdek. W przypadku zajazdów, domów wycieczkowych itp. stosowane są odrębne zasady kategoryzacji, według własnego, skomplikowanego systemu, od 1 do 4 gwiazdek. Zakwaterowanie w budynkach zabytkowych ma też własny system kategoryzacji. Również hotele miejskie i wypoczynkowe mają lekko odmienne kryteria. To samo dotyczy moteli i apartamentów hotelowych.

Jak nie pogubić się w kategoryzacji?
Pomóc nieco może poniższa tabela obrazująca, podstawowe wymagania dla każdej kategorii.

Liczba gwiazdek
Charakterystyka
*
Niezbędne minimum, podstawowe usługi i wyposażenie pokoju w łóżko, umywalkę, szafę i szafkę nocną, łazienka nie musi znajdować się wewnątrz pokoju.
**
Śniadanie zazwyczaj wliczone w cenę noclegu, pokoje mają łazienkę, telefon i telewizor, dla gości udostępniany jest parking czasami także garaż, pokój dwuosobowym musi mieć przynajmniej 12 m kw.
***
Zainstalowana klimatyzacja w pokoju, codzienna wymiana pościeli i ręczników oraz sprzątanie pokoi, restauracja w hotelu.
****
Wysokiej klasy i jakości wyposażenie pokoi, pokoje wyposażone w mini bar i sejf. Na terenie obiektu czasami może znajdować się salon odnowy, siłownia, sale konferencyjne oraz obowiązkowo dostęp do Internetu. Powierzchnia pokoju 2-os. 15-16 m kw.
*****
Najwyższej klasy usługi, komfortowo urządzone apartamenty, standardy luksusowe, dla każdego pokoju miejsce na parkingu, obowiązkowa winda, room-service działający przez całą dobę, a recepcja hotelu posługuje się płynnie dwoma językami obcymi, najlepsza lokalizacja w centrum lub blisko plaży


Jednak system gwiazdkowy, chociaż pomocny to nie jedyna możliwość oceny hotelu. Przy wyborze odpowiedniego obiektu warto zapoznać się z opiniami, jakimi cieszy się dany obiekt. Prywatnych recenzji i subiektywnych komentarzy możemy szukać w Internecie, na specjalistycznych forach internetowych i blogach poświęconych podróżom. Najlepszą rekomendacją mogą stać się także portale przeznaczone do oceniania obiektów turystycznych.
Tylko przemyślany wybór oraz dobranie kategorii obiektu do naszych wymagań spowoduje, że pobyt w nim będzie satysfakcjonujący. Czego serdecznie wszystkim życzę :)



1 komentarz:

  1. Zawsze imponowała mi galanteria hotelowa. Od kiedy wyjeżdzam na wakacje, przeważnie na Rodos, to zawsze staram się dobrać taki hotel aby mieć co podziwiać.

    OdpowiedzUsuń